10 Şubat 2015

Çarli'nin Büyük Cam Asansörü


Çarli'nin Büyük Cam Asansörü - Charlie and the Great Glass Elevator
Roald Dahl
Resimleyen: Michael Foreman
Çeviren: Selçuk Baran
Can Yayınları
1991
168 sayfa

Daha önce Charlie'nin Çikolata Fabrikasını okuyup anlatmıştım ama yine aynı karakterlerin yer aldığı ikinci kitabı okumayı sürekli erteledim. Sonunda, yıllar önce Ankara'da bir sahaftan yeğenime aldığımız kopyaya geçici bir süre için el koydum ve okuyabildim. Fotoğrafta görülen baskı 1991 yılından; yeni baskıda ise Çikolata Fabrikasında olduğu gibi çeviri Celâl Üster'e, resimler Quentin Blake'e ait. Kitabın başlığı da Çarli yerine Charlie olarak düzeltilmiş.

İlk kitabın finalinden hemen sonrasını anlatan masal; Charlie, Bay ve Bayan Bucket, Büyükbaba Joe ve Büyükanne Josephine, Büyükbaba George ve Büyükanne Georgina ve Willy Wonka'yı taşıyan asansörle başlıyor. Asansörün yüksekliğinden ve hızından çok korkan Büyükanne Josephine'in paniği yüzünden, asansörü zamanında yavaşlatamıyorlar ve asansör dünya etrafında yörüngeye oturuyor. Yörüngede gezinen tek araç cam asansör değil, ABD'nin sahip olduğu Uzay Oteli de orada. Henüz açılmamış olan otelin tüm çalışanlarını taşıyan bir kapsül de, otele doğru hızla ilerliyor. Masala ABD Başkanı karışıyor, asansör ve içindekiler otele kaçak giriş yapıyorlar, uzayın en korkunç canavarları olan Solucangil Knidlerle karşılaşıyorlar... Sonunda asansör fabrikaya döndüğünde, Willy Wonka'nın buluşları olan Wonka-Vit ve Vita-Wonk'un ne işe yaradıklarını öğreniyoruz. Çikolata Fabrikasını çok sevmiştim ama, devamı olan bu kitabı sevemedim. Çikolata Fabrikasının sevimli ve (bir masalda genellikle olduğu gibi) eğitici tavrından çok uzak kalmış, yakalamaya çalıştığı yerlerde de başaramamış. Dahl, kitabı aklının çok dağınık olduğu bir zamanda aceleyle yazmış sanki. Yine de Charlie ve Willy Wonka'nın bir macerasını daha okumuş oldum; aynı zamanda henüz bitiremediğim kocaman bir kitaba ara verip güç topladım. Kısa zamanda o kocaman kitabı da bitirip buraya yazabileceğimi umuyorum.

2 yorum:

  1. çocuk edebiyatına tekrar dönebilir miyim bilemiyorum,çünkü zaten bu aralar çizgi roman okuyorum evdekilerden gizli! ama Roald amca harikadır.size daha önce önerdiğim Roald Dahl hikayelerini (büyükler için) okuma fırsatınız oldu mu? Düşüncelerinizi belirtirseniz sevinirim.İyi okumalar
    ankaralıkitapurdu

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Roald Dahl'ın diğer kitaplarını henüz okuyamadım, okunacak kitaplarım çok fazlalaştı, yeni kitap almamaya çalışıyorum mümkün olduğunca. Ama alıp okursam mutlaka yazarım. =)

      Sil