25 Ağustos 2013

Otomatik Portakal


Otomatik Portakal - A Clockwork Orange
Anthony Burgess
Çeviren: Aziz Üstel
Bilgi Yayınevi
Ekim 1982 (2. basım)
223 sayfa

Aziz Üstel çevirisi ile okuduğum Otomatik Portakal, çok acayip bir kitap! O kadar acayip ki, çok hacimli olmamasına rağmen ancak bir haftada bitirebildim.

Gündüz okula gidip, geceleri dört kişilik küçük çetesiyle sokaklara çıkan Alex'in cezalandırılma ve tedavi sürecini anlatan kitap birçok noktada çok rahatsız edici. Yalnız suçlunun değil, devletin (yetkililerin) psikolojisi ve davranışları da çok ağır biçimde eleştiriliyor -ki, kitabın (ve uyarlama filminin) çeşitli zamanlarda devlet organlarınca yasaklanmış olması hiç şaşırtıcı değil. Hatta, özgürlük için savaşan muhalifler de Anthony Burgess'in eleştirilerinden paylarına düşeni alıyorlar.

Benden çok daha yetkin kişilerin sayfalarca değerlendirmesini yaptığı bu kitap için çok fazla şey yazamıyorum. Yalnız, eski çete üyeleri olan iki kişinin, Aptalof ve Koca Göbek'in kitapta polis memuru olarak tekrar karşımıza çıkmaları ve otoriteyi temsil eden yeni halleri üzerine düşünülmeli. 
"Tanrının istediği iyilik mi yoksa iyiliği seçebilme şansına sahip olabilmek mi? Kötülüğü seçen biri gerçekte iyiliğe zorlanan birinden daha mı geçerli Tanrı'nın gözünde?"
"Benim için siyasi partiler önemli değildir. Nerede bir kötülük görürsem ona karşı çıkarım. Parti adlarının bir önemi yoktur. Özgürlüktür önemli olan. Halk, özgürlüğü için baş kaldırmaz, direnmez. Bir lokma ekmeğe, bir kaşık çorbaya değişir özgürlüğünü."
* 2013 yaz okuma etkinliği için, yasaklanmış bir kitap. 15 Puan!

6 yorum:

  1. en kısa zamanda okumak istediğim kitaplardan biri..

    YanıtlaSil
  2. Ben de en kısa sürede okumak istiyorum.
    Üstelik sizin kitabınız da eski ve çok güzel görünüyor. Birazcık kıskandığımı itiraf etmeliyim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. hem eski, hem kapağı çok güzel, hem de hediye; o yüzden özellikle seviyorum kitabımı ^.^

      Sil
  3. stanley kubrick ' in dehasını taktir ettiğim ve en sevdiğim filmler arasında yer alan "otomatik portakal"ın kitabı olduğunu bilmiyordum açıkçası.. Bu durumda kendime kızmadım desem yalan olur. Kitabınız gerçekten çok hoş görünüyor, bulabilirsem bende hemen eski bir basım edinip okuyacağım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ben filmi hala izlemedim, kitabın üzerinden biraz zaman geçince izlemeyi planlıyorum =)

      Sil
  4. Sayın Aziz Üstel çevirdiyse okunur elbet.

    YanıtlaSil