29 Nisan 2013

Gökler Hakimi


Gökler Hakimi - Maître du Monde
Jules Verne
Çeviren: Kandemir Alpan
Öğün Yayınları
173 sayfa

Jules Verne'in Gökler Hakimi kitabı ile, Yazar Ayları nisan etkinliği için son değerlendirmemi tamamlamış olacağım. Aslında kitabı neredeyse bir hafta önce bitirdim ama, bu sıralar eve iş getirme ve pazar günü çalışma seviyesinde yoğun olduğumuzdan ancak bugün zaman bulup yazabiliyorum.

Bütün nisan ayını Jules Verne okuyarak geçirdim. Bir de hâlâ Michael Shermer'in İnsanlar Neden Saçma Şeylere İnanır'ını okuyorum, az kaldı, bitecek!

Gökler Hakimi, yazarın öngörüleri ile dolu, çok güzel bir kitap. On dokuzuncu yüzyılın ikinci yarısında geçen romanda, dünyanın çeşitli yerlerinde gökyüzünden garip sesler duyulduğu haberi yayılıyor önce. Bu sesin gizemi çözülmeden Weldon Institute adında bir kulübün toplantısını görüyoruz; kulübün balon meraklısı üyeleri sıcak hava balonlarını havada yönlendirebilmek için kullanılacak pervanelerin balonun önüne mi yoksa arkasına mı konması gerektiğini tartışıyorlar. Bu sırada toplantıya bir davetsiz misafir geliyor ve kulüp üyelerinin düşüncelerinin aksine; havadan ağır cisimlerin uçabileceğini iddia ediyor:
"Bu gerçeğe karşın insanoğlu uçmayacak mı? Elbette ki uçacak. O nasıl ki denizlere teknelerle açıldıysa, havaya da kendi yaptığı araçlarla çıkacaktır. İnsanoğlu ergeç, havadan daha ağır ve uçan yaratıklara benzeyen araçlarıyla bir gün havaları da denetimi altına alacaktır! Bundan hiç kuşkum yok!"
Provokatif konuşmasıyla kulüp üyelerinin tepkisini çeken bu adam ortadan kayboluyor ve aynı gece, kulübün başkanı ve sekreteri (Uncle Prudent ile Phil Evans) yanlarındaki siyahî uşak ile birlikte kaçırılıyorlar.

Bundan sonrası, Jules Verne'in yaratıcı zekasının ürettiği, bugünün uçaklarına benzemese bile, detaylı anlatımıyla hayranlık yaratan bir uçan makinede geçiyor. Havadan ağır uçan taşıtların yalnız teknik yönünü değil; insanî yönünü de ele almış Jules Verne; bu makinelerin hem savaş için, hem faydalı amaçlar için kullanılabileceğini biliyor ve anlatıyor. Kitap, elbette, balonlara karşı uçan makinelerin zaferini sunuyor.

Bende bulunan bu güzel kitabı Ankara'da ayda bir kez kurulan antika pazarından 1 tl'ye almıştım. Kitapta basım tarihi yazmıyor, fakat bir örneğini gördüğünüz güzel resimleri Hüseyin Acuntaş yapmış ve Jules Verne'in uçan makinesini çok güzel canlandırmış.

Bu ay, yazar aylarını çok sevdim! Önümüzdeki ay Vasconcelos okuyacağız, detaylar için Pınar'ın blogunu ziyaret edebilirsiniz.

4 yorum:

  1. Bu yazarı çok seviyorum.Bu kitabını okumadım ama okuyacağım.Tanıtım için teşekkürler,sevgiler..

    YanıtlaSil
  2. En çok katılım alan yazar oldu Jules Verne. İleride bir zamanda belki bir tur daha döneriz ustanın kitaplarından :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. süper olur, daha birsürü kitabı var okumadığım =)

      Sil