3 Şubat 2013

Bu Ölümsüz


Bu Ölümsüz - This Immortal
Roger Zelazny
Çeviren: Sönmez Güven
Metis Yayınları
Eylül 2000 (1. basım)
183 sayfa

Pek sevgili arkadaşım Ayberk'le, bulamadığımız kitapları (karşılıklı) farklı şehirlerde arayıp bulduğumuz, birbirimize gönderdiğimiz olur. Hatta benim acıklı mızıldanmalarıma dayanamayan Ayberk, kendi kütüphanesinden bilimkurgu kitapları da gönderdi bana. Bu Ölümsüz de Ayberk'in gönderdiği kitaplardan biri. Ayrıca, şöyle bir diyalog dolayısıyla Ayberk'in benimle bolca dalga geçmesine neden oldu:
A: Sende Bu Ölümsüz var mıydı?
S: Hangi ölümsüz??!
Bu Ölümsüz'ün yazarı Roger Zelazny, Polonya asıllı bir ailenin çocuğu olarak, 1937 yılında, ABD'de doğmuş. Henüz başka bir kitabını okumadım ama, biyografilerinde yazdığına göre, çeşitli mitolojilerden bol bol yararlanmış kitaplarında. Mitoloji ile bilimkurgunun birleşmesi, mükemmel romanlar beklentisi yaratıyor bende!

Bu Ölümsüz (orijinal dilinde "...And Call Me Conrad" ve "This Immortal" adları ile) ilk kez 1965 yılında yayımlanmış. Kitap, tarihi belirsiz bir geleceği anlatıyor. Post-apokaliptik türü seviyorsanız, bu kitabı mutlaka okumanızı öneririm. Tabii, bol aksiyonlu Hollwood kurgusu beklemezseniz...

Radyoaktif felaket sonrası bir dönemde, henüz toparlanamamış Dünya'da geçen bir roman, Bu Ölümsüz. Conrad, Konstantin, Kallikanzaros ya da Karagozis olarak hitap edebileceğimiz (hangisi hoşumuza giderse) bir kahramanımız var. Ve evet, Karagozis, Karagöz'ün Yunancası, kitapta şöyle tarif ediliyor:
- "Karagozis eski Yunan gölge oyunundaki bir karakterin adıdır. (...) Kılıksızın ve soytarının tekiydi."
- "Aynı zamanda da bir yarı-kahramandı. Cin Fikirli. Biraz kaba. Derin bir mizah anlayışı."
Genç karısı Cassandra ile mutlu bir hayat yaşayan Conrad, özel bir göreve atandığında rahatı bozulduğu için sinirleniyor ve neden özellikle kendisinin atandığını bilmese de görevini reddedemiyor. Böylece, Vega gezegeninden gelen mavi derili, tuhaf uzaylının, Myshtigo'nun Dünya turuna rehberlik etmek üzere evinden ayrılıyor. Dünya hakkında yazacağı kitap için araştırma yapmak isteyen Myshtigo ve çeşitli nedenlerle ekibe katılan insanların oluşturduğu kalabalık gruba önderlik ve rehberlik yapan Conrad, uzun bir yolculuğa başlıyor. Mısır Piramitleri, Eski Dünya derken (Sıcak Toprak ya da Sıcak Yer olarak adlandırılan radyoaktif bölgeden uzak durarak) Yunanistan'a ulaşıyorlar.

Memleketini çok seven Yunan asıllı kahramanımız Conrad ve gezi ekibi, elbette çeşit çeşit tehlikelerle karşılaşıyorlar, Yunan mitolojisinden hikayeler dinliyorlar, hatta radyoaktivite mutasyonları sonucu ortaya çıkan satyrlerle bile karşılaşıyorlar. Conrad, ekibinin güvenliğini sağlamaya çalışırken, bir yandan da hiç güvenmediği Vegalı'nın gerçek amacını keşfetmek istiyor.

Bu kitabı okumaya başladığımda çok sevmedim, ilerledikçe "iyiymiş aslında..." demeye başlayıp, bitirirken "bayıldım!" dedim. Her sayfada daha çok sevdim kitabı, aralara serpilmiş minik esprileri, karakterleri, tam kıvamındaki abartılı ögeleri sevdim. Öneririm.

9 yorum:

  1. Çok istiyorum ben de bu kitabı okumayı. Kıskandım şimdi :)

    YanıtlaSil
  2. Zelazny'nin diğer kitabı Işık Tanrısı, tam bir şölen olacaktır sizin için, henüz okumadıysanız...

    YanıtlaSil
  3. Bu kitap haftaya elime geçecek olan kitaplarımın arasında, bu blog'da görüp, arayıp bulmuştum... =)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O halde yorumunuzu merakla bekliyorum =)

      Sil
    2. Bir aksilik olmazsa bir kaç hafta içinde blog'a eklerim yazısını, çok da merak ediyorum kitabı...

      Sil
  4. Işık Tanrısı'na ısınamadım, o yüzden bunu da bekletiyordum. Okuyacağum o halde madem :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Işık Tanrısı'nı okumadım daha, okumayayım mı? =)

      Sil