10 Aralık 2012

Galaksi Şeytanları


Galaksi Şeytanları - Nightfall One and Other Stories
Isaac Asimov
Çeviren: Gönül Suveren
Altın Kitaplar Yayınevi
Mayıs 1991 (1. basım)
204 sayfa

Altın Kitaplar'ın yayımladığı Galaksi Şeytanları, en sevdiğim yazar Isaac Asimov'un öykü derlemelerinden biri. Arka kapakta yazdığına göre, ödüllü öykülermiş bu kitaptakiler. Fakat öyküler ne ödülünü, hangi tarihte aldı; ne zaman yazıldı gibi detayları merak ederseniz, bunlar kitapta yok. Yine de öyküler çok güzel!

(Tam şu anda, neden artık bilimkurgu kitapları basılmıyor tartışmasına girdik Ayberk'le. Gerçi Vonnegut ve Bradbury kitaplarının yeni basımları var şu aralar; fakat tüm Asimov külliyatını Türkçe'ye çevirip kronolojik set yapacak bir yayınevine birkaç aylık maaşımı yatırabilirim! Ayberk diyor ki, artık "tarihi kurgu, vampirli seksli kurgu" dönemi imiş. Güneşte parlayan simli vampirlere çok fena gıcık olduğumdan, "o kitapları yazanların birinin bile zekası Asimov'a yetişemez" diyorum; ama görünen o ki bu da pek önemli değilmiş artık. "Kendinden zekilerin çekilmediği, horlandığı, dışlandığı bi dönemdeyiz. Eskiden okumuş, mürekkep yalamış falan denirdi. Şimdi entel, kafa sikici falan diyorlar.")

Biz arasıra böyle şikayetleniyoruz kendi aramızda. Bu minik konu değişikliğinden sonra, Asimov'un öykülerine geliyorum. İlk öykü, kitaba adını veren "Galaksi Şeytanları"nda biyoloji doçenti Rose, polis kocası ve Hawkins gezegeninden gelen bir uzaylı var. Yaklaşık 60 sayfalık öykü gizemli biyolojik polisiye türünde yazılmış. Evet, bu tür adını ben uydurdum.

İkinci öykü olan "Karanlık Bir Dünya"yı çok sevdim ben. Öykü Emerson'dan bir alıntıyla başlıyor:
"Yıldızlar bin yılda bir gece gözükselerdi, insanlar o zaman Tanrı'nın kentine nasıl inanır ve tapar, kuşaklar boyunca onu nasıl hatırlarlardı?"
Altı güneşli bir gezegen, hiçbir zaman geceyi yaşamaz ve bir gün güneş tutulması gerçekleşirse ne olur? Tutulmayı mistik gerekçelere bağlayan sofular, olayı öngören biliminsanları ve elbette, bunların kaçınılmaz çatışması.

"C Borusu" tamamen bir uzay gemisinde, düşman uzaylıların arasında geçiyor. Savaş tutsağı olarak alıkonan insanlar ve kurtulma çabaları.

"Yeşil Lekeler" yine bir uzay gemisinde geçiyor, bu sefer bir kaçak yolcuyu, dünyaya ulaşma amacını ve çabasını okuyoruz.

Son öykünü adı "Ayıklama." 'Daha eşit' insanların refahı için birkaç milyar insanı feda etmeyi planlayan devlet adamları var!

Tüm Asimov öyküleri ve kitapları için aynı şeyi söylüyorum ama, bu kitaptaki öyküler de çok güzel. Bulunuz, okuyunuz!

6 yorum:

  1. Ayberk doğru söylemiş. Devir hızlı tüketim ve testesteron devri. Okuyana hiçbir şey katmayan kitaplar revaçta. Zombi aşkı, vampir aşkı, hayalet aşkı... Yalnız "Kendinden zekilerin çekilmediği, horlandığı, dışlandığı bi dönemdeyiz." sözü bana çok fena Fahrenheit 451'i anımsattı. hani Beatty'nin hasta yatağında uzanmakta olan Montag'a vaaz verdiği şu meşhur sahne... İçim titredi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İşte o yüzden, Fahrenheit 451 ve Yakma Zevki'ni okuduğumda Bradbury'nin gelecek öngörülerinin tamamının gerçekleşmesinden korktum.

      Sil
  2. kitabın orjinal ismi nedir acaba?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Altın Kitaplar, bir kitabın orijinal ismini yazma konusunda pek titiz değilmiş o zamanlar; dolayısıyla kitabın içinde yazmıyor.

      http://www.cinairoman.com/seriler.php?item=17480 şuradaki bilgi doğruysa "Nightfall: And Other Stories"miş.

      Sil
  3. Merhaba ben Bayhun Öntürk. Aradan biraz zaman geçmiş ama yinede yanıtlayayım. Bendeki Mayıs 1991 tarihli ilk baskısında adı Nightfall One yazıyor. Ama tam adı Nightfall One And Other Stories olacak. "One" çünkü daha sonra Robert Silveberg ile birlikte başarısız bir filmide çekilen Nightfall adlı romanı yazmıştı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Açıklama için çok teşekkürler, hemen düzeltiyorum kitabın orijinal adını =)

      Sil