30 Mart 2012

Öteki Dünyalı


Öteki Dünyalı
Mustafa Yelkenli
Çiviyazıları
2000 (1. basım)
239 sayfa


Mustafa Yelkenli'nin yazdığı kitap, bazılarını okumadığım, birçoğunu okuyup sevdiğim bilimkurgu yazarları ile ilgili bir inceleme. Sırasıyla: Alfred Bester, Arthur C. Clarke, Doris Lessing, Frank Herbert (kapakta Franke yazıyor ama metinde Frank olarak, doğru şekliyle yazılmış) Isaac Asimov, Philip K. Dick, Ray Bradbury, Robert A. Heinlein, Stanislaw Lem ve Ursula K. LeGuin hakkında makaleler var kitapta, her birinin dünya görüşü, yazım stili, önemli kitaplarından bahsetmiş Mustafa Yelkenli.
Dune serisini hala okumadığım için Frank Herbert hakkındaki yazıyı atladım, seriyi okumadan önce önyargı edinmeye gerek yok çünkü. Diğer bütün yazıları okudum, daha önce okumadığım yazarlardan bahsetse bile. Okurken arasıra mutlu oldum. Örneğin, yazarın bahsettiği bir kurguyu okurken "aa bu yöntem şu kitapta da kullanılmamış mıydı?" deyip, doğru hatırladığımı görünce çok sevindim. Daha önce okuduğum (hatta bir kısmından blogumda bahsettiğim) kitapların incelemesini yaptığı yerlerde, yazarla aynı fikirdeysem, benzer şeyler söylemiş/düşünmüşsem yine sevindim. Fakat, en sevdiğim yazarlardan biri ve aynı zamanda hatırı sayılır bir bilim adamı olan Asimov'u öyle bir kötülemiş ki, "Hoop! Orada dur!" diyesim geldi. (Ekşi Sözlük'teki yazar hakkındaki tek entry de benimle aynı fikri paylaşmış gibi gözüküyor.)

Sağlam yazarlardan bahsetmiş Mustafa Yelkenli, yeri geldiğinde kitaplardan uyarlanan filmleri anlatmış. Haklı olarak, pekçok filmin kitaptaki atmosferi yakalayamadığını söylemiş. Bir de, herhangi bir romanın, öykünün sonunu hiçbir yerde söylememiş, bunun için ayrıca mutlu oldum.

Sonuç olarak, yazarın bütün fikirlerine katılmasam da, Türkçe'ye çevrilen kayda değer bilimkurgu yazarlarını inceleyen derli toplu bir kitap olarak okunması gerektiğini düşünüyorum.

2 yorum:

  1. Alfred Bester ile ilgili bölmü çok merak ettim. Biraz bahseder misiniz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bester'in Türkçe'ye çevrilen pek kitabı olmadığı için sanırım, 4,5-5 sayfa kadar ayırmış sadece, Demolished Man ile Philip Dick'in Solar Lottery'sini benzer bulmuş, Demolished Man'i uzunca anlatmış... =)

      Sil